Jarosław Ryba, prezes zarządu ZFP - wywiad

Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych, podczas tegorocznej edycji April Consumer Credit Days wziął udział w debacie na temat nowych technologii i ich wpływu na zarządzanie informacją. My również spytaliśmy o nowe technologie finansowe oraz wpływ edukacji i poziomu świadomości Polaków na ich stosunek do innowacji. Jak podkreśla Jarosław Ryba, bariera technologiczna nie jest powodem, dla którego konsumenci wciąż z pewną dozą nieufności patrzą na sektor fintechów w Polsce.

Czy Polacy ufają pożyczkodawcom?

Zaufanie Polaków do firm pożyczkowych to stale powracający temat, poruszany zarówno w kuluarach jak i podczas branżowych spotkań. Jakie zmiany zaszły w tej kwestii? Czy Polacy przekonują się do pozabankowych świadczeń oferowanych przez pożyczkodawców? Nasz rozmówca, Jarosław Ryba, podkreśla, że wyniki badań Związku Banków Polskich pokazują ogromny skok zaufania do firm pożyczkowych w stosunku do ubiegłego roku. Obecnie wynosi on 17 proc., w zeszłym - 11 proc. To wzrost aż o 54 proc. rok do roku. “Wynika to między innymi z tego, że mieliśmy za sobą pierwszy etap regulacji, wprowadzono wymogi kapitałowe wobec spółek, KAP – czyli limit na koszty kredytu, wymogi dotyczące zasad wymiany informacji kredytowej z bankami.”- podkreśla Jarosław Ryba. Związek Firm Pożyczkowych optuje także za wprowadzeniem Rejestru Firm Pożyczkowych. Jarosław Ryba podkreślił również, że priorytetowym celem ZFP jest zbudowanie zaufania do instytucji pożyczkowych na poziomie równym średniemu poziomowi zaufania do wszystkich innych instytucji finansowych.

Brak edukacji - brak świadomości

Zapytaliśmy również o świadomość finansową Polaków, która - obok zaufania - jest gwarantem podjęcia świadomej i przemyślanej decyzji finansowej. Jak się okazuje, przyczyna niskiego poziomu wiedzy Polaków na tematy finansowe ma swoje podłoże w braku teoretycznych zajęć w szkołach. Zdaniem rozmówcy, wiedza o podstawowych kwestiach finansowych: bankowości, obchodzeniu się z kredytem, zarządzaniu domowymi funduszami - powinna być przekazywana na poziomie szkoły gimnazjalnej lub średniej. Pocieszający jest fakt, że w Polsce organizowanych jest wiele akcji edukacyjnych jednak wciąż są to wydarzenia jednorazowe lub też o bardzo małym zasięgu, a internetowe portale edukacyjne nie rozwiążą ogólnego problemu, jakim jest niska wiedza Polaków o pieniądzach.  Problematyczne jest również podejście Polaków do tematów finansowych - wciąż pokutuje mit, że jest to temat wstydliwy, o którym nie powinniśmy rozmawiać. Bardzo często z tego powodu wynika mnóstwo złych decyzji finansowych, za które konsumenci nierzadko obwiniają instytucje finansowe.

Technologia jako bariera?

Kwestią, którą poruszyliśmy podczas rozmowy była także tzw. “bariera technologiczna”. Czy innowacyjne produkty technologiczne mogą stanowić problem i być przyczyną niskiego zaufania konsumentów do firm pożyczkowych, zwłaszcza wśród starszych pokoleń? Jak się okazuje, kluczem do sukcesu są produkty finansowe, które są nie tylko łatwo dostępne, ale przede wszystkim bardzo proste w użytkowaniu. Jak podkreśla rozmówca, “wszystkie nowocześniejsze rozwiązania, które przychodzą do nas z Zachodu i wszystkie te udane wdrożenia charakteryzuje prostota”, dlatego też to nie technologia jest tutaj barierą. O wiele większym problemem jest brak wspomnianej wcześniej, wiedzy finansowej po stronie konsumenta, ale też pewnego rodzaju niuanse wynikające z nieetycznych działań niektórych firm.

 Jarosław Ryba - Prezes Zarządu Związku Firm Pożyczkowych, absolwent Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Wydawca Magazynu "Promeritum" oraz współautor książki "Finanse osobiste. Zachowania. Produkty. Strategie" wyd. PWN. Autor kilkuset artykułów o tematyce gospodarczo-finansowej i wielu badań oraz raportów o produktach finansowych i zachowaniu konsumentów. Od 2007 r. nieprzerwanie związany z portalem Bankier.pl, w latach 2010 - 2013 jako redaktor prowadzący i analityk rynków kapitałowych. W wolnym czasie aktywny inwestor indywidualny na GPW. Zwolennik wolnorynkowego spojrzenia na gospodarkę.

Darmowe pożyczki
Netcredit
2000 zł / 30 dni
Extraportfel
2000 zł / 45 dni
LendOn
1500 zł / 30 dni
MoneyMan
1500 zł / 30 dni
Pożyczka Plus
2000 zł / 45 dni
Polożyczka
1000 zł / 30 dni
Kuki.pl
2500 zł / 30 dni

Dodaj komentarz

##     ##    ###    ##      ## ##     ## ########  
 ##   ##    ## ##   ##  ##  ## ##     ## ##     ## 
  ## ##    ##   ##  ##  ##  ## ##     ## ##     ## 
   ###    ##     ## ##  ##  ## ##     ## ########  
  ## ##   ######### ##  ##  ## ##     ## ##     ## 
 ##   ##  ##     ## ##  ##  ## ##     ## ##     ## 
##     ## ##     ##  ###  ###   #######  ########  

Zaloguj się, aby nie zobaczyć więcej tego pola