Maciej Samcik, subiektywnieofinansach.pl - wywiad

Maciej Samcik to jeden z czołowych dziennikarzy ekonomicznych w Polsce. W tym roku swój udział na April Consumer Credit Days zaznaczył, moderując panele dyskusyjne, które odbyły się podczas konferencji. Poprosiliśmy o opinię na temat konferencji ACCD oraz korzyści, jakie płyną z podejmowania takich inicjatyw. Rozmawialiśmy również o relacjach polskiego sektora fintech z tradycyjnymi graczami finansowymi. Czy ich działania dążą do współpracy czy może rywalizacji?

ACCD - inicjatywa na plus

Jak podkreślił nasz rozmówca, takie inicjatywy jak April Consumer Credit Days są na polskim rynku potrzebne. Dają one szansę stworzenia nowych pomysłów na modele biznesowe, modele powiązań pomiędzy różnymi częściami tej branży oraz powiązania do nowych przedsięwzięć.  “Z całą pewnością branża pożyczkowa, windykacyjna i firmy zajmujące się zarządzaniem wierzytelnościami potrzebują takiego forum, na którym będą mogły podyskutować na temat tego co je czeka od strony regulacyjnej jak i od strony innowacji.” - dodaje.

Kondycja polskiego sektora fintech

Rozmowa zeszła również na temat sektora fintech w Polsce oraz prognoz jego rozwoju. Wniosek, który wyciągnęliśmy z rozmowy jest taki, że Polacy są dopiero w “fazie zapoznawczej” z innowacjami finansowymi, a ocena kondycji tego rynku możliwa będzie dopiero za kilka lat. Jedyne co jest pewne to fakt, że są to dobrze prosperujące, młode start-upy, które mają duży potencjał, by konkurować z tradycyjnym sektorem bankowym. I tutaj pojawiło się pytanie: “zabić, czy współpracować z tradycyjną bankowością?” Jak podkreśla Samcik, fintechy powstały po to, by tę bankowość zastąpić, jednak wszystko wskazuje na to, że rozsądniejszym wyjściem będzie współpraca z bankami: “fintechy są skazane na współpracę z tradycyjnymi dostawcami usług finansowych właśnie dlatego, że te tradycyjne firmy mają dostęp do klientów, wiarygodność i reputację, która w świadczeniu jakikolwiek usług finansowych jest niezbędna” - dodaje.

A jak w tym wszystkim odnajduje się konsument? Wciąż wiele mówi się o tym, że świadomość finansowa Polaków jest mała, a przecież - nie da się nie zauważyć - na rynku cały czas pojawiają się nowe technologie, które w słym założeniu mają ułatwić konsumentowi życie. Przed fintechami spore wyzwanie - głównym z nich, w relacjach z klientami, będzie pozyskanie w ich oczach wiarygodności.  “Zbyt wiele wydarzyło się w niedalekiej przeszłości powstawania i sprzedaży nieetycznych produktów finansowych, przeróżnych piramid finansowych, dlatego dziś konsument jest nieufny wobec branży finansowej. Rozwiązania fintechowe i pomysły na uproszczenie ludziom życia są dobre, ale potrzebują pieczątki jakości, wiarygodności i uznania konsumenta, co wbrew pozorom wcale nie musi być takie proste” - dodaje Maciej Samcik.

Maciej Samcik to autor największego w Polsce portalu o tematyce finansowej, subiektywnieofinansach.pl. Z wykształcenia ekonomista, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Od 199 roku jest związany „Gazetą Wyborczą”. Specjalizuje się w tematyce finansowej, pisze głównie o bankach, giełdzie, funduszach inwestycyjnych oraz finansach osobistych, ale też innowacjach finansowych. Autor i współautor poradników o oszczędzaniu, rankingów i konkursów giełdowych. Laureat prestiżowych nagród dziennikarskich, w tym nagrody „Grand Press”.

Darmowe pożyczki
Netcredit
2000 zł / 30 dni
Extraportfel
2000 zł / 45 dni
MoneyMan
1500 zł / 30 dni
Smart Pożyczka
3000 zł / 30 dni
Kuki.pl
3000 zł / 30 dni

Dodaj komentarz

##     ## #### ##    ##    ###    ##     ## 
##     ##  ##  ###   ##   ## ##   ##     ## 
##     ##  ##  ####  ##  ##   ##  ##     ## 
##     ##  ##  ## ## ## ##     ## ######### 
 ##   ##   ##  ##  #### ######### ##     ## 
  ## ##    ##  ##   ### ##     ## ##     ## 
   ###    #### ##    ## ##     ## ##     ## 

Zaloguj się, aby nie zobaczyć więcej tego pola

2.0