Czy mobilne aplikacje bankowe są bezpieczne?

Nasi rodzice pamiętają czasy bez telefonów komórkowych. To wcale nie tak odległe lata, chociaż dzisiaj wydają się zamierzchłą przeszłością. Kiedy telefony komórkowe pojawiły się w codziennym życiu, początkowo służyły głównie do dzwonienia i odbierania połączeń oraz do przesyłania wiadomości tekstowych. Dzisiaj wszystko się zmieniło. Smartfony to zminiaturyzowane komputery, wykorzystywane do robienia zdjęć, oglądania filmów, grania, robienia zakupów, a także przeprowadzania operacji finansowych. Mobilność zawładnęła także światem bankowym, ale czy mobilne aplikacje bankowe są bezpieczne?

Jak bezpiecznie używać aplikacji bankowych?

Czym są bankowe aplikacje mobilne?

Telefony, a zatem i aplikacje mobilne wkroczyły do codzienności ludzi na całym świecie. Według danych więcej niż połowa z nich posiada telefon komórkowy. Tylko w Polsce liczba aktywnych komórek wynosi 58,84 mln., a zatem na jednego Polaka przypada nie jeden, ale 1,5 telefonu[1]. Polacy pokochali komórki, ich pozytywne uczucia wzbudziła również bankowa mobilność. W Europie liczba użytkowników tego typu rozwiązań wzrosła z 41 do 47 proc., a w Polsce w 2016 korzystało z nich aż 7,7 mln osób[2].

Czym są mobilne aplikacje bankowe? To oprogramowanie służące do przeprowadzania operacji finansowych bez konieczności włączania laptopa czy komputera. Banki gwarantują coraz szerszą gamę usług, możliwych do zrealizowania za pomocą telefonu komórkowego. To m.in. sprawdzanie stanu konta, wykonywanie przelewów bankowych, zakładanie lokat czy składanie wniosków o pożyczkę gotówkową.

Jak korzystać z mobilnych aplikacji bankowych?

Jeśli chcemy korzystać z mobilnych aplikacji bankowych, najpierw musimy je pobrać. Aplikację na smartfona ściągamy ze sklepu z aplikacjami bądź wchodząc na stronę swojego banku. Na pewno nie raz robiłeś zakupy przez internet, wykorzystując do tego telefoniczną aplikację. Dlatego wiesz zapewne, że ściągając program należy wybrać opcję zgodną ze swoim systemem operacyjnym. Po pobraniu i zainstalowaniu aplikacji zostaniemy poproszeni o jej aktywację i przypisanie numeru PIN. PIN posłuży nam do logowania na konto. Dzięki kombinacji cyfr, nikt niepowołany nie będzie mógł dostać się na nasz profil.

Po uruchomieniu mobilnej aplikacji bankowej od razu sprawdzimy wszystkie istotne dla nas dane. Będziemy mogli przeprowadzać operacje finansowe, a także otrzymywać powiadomienia push, czyli informacje o zmianach w saldzie naszego rachunku. Warto skorzystać z tej opcji, aby stale kontrolować stan konta i mieć pewność, że żadne środki z niego nie uciekają. To bardzo przydatne, kiedy np. zgubimy kartę płatniczą, ale nie będziemy tego świadomi. Otrzymując powiadomienie szybko dowiemy się, że ktoś użył jej za nas i natychmiast zablokujemy narzędzie płatności.

Dlaczego boimy się używać mobilnych aplikacji bankowych?

Aplikacje na telefon bardzo często budzą nasze obawy. Według danych uzyskanych z raportu Mobee Dick „Bank.Jest.Mobi 2016”, najbardziej obawiamy się o bezpieczeństwo w związku z używaniem aplikacji, ale nie tylko. Nie mamy przekonania do samego procesu logowania, szczególnie kiedy musimy wpisać długi ciąg znaków i liczb. Jeśli potrzebny jest tylko PIN – sprawa staje się dużo prostsza. Z drugiej strony zadajemy sobie wówczas pytanie – czy krótki numer PIN-u wystarczająco nas chroni? Z jednej strony pragniemy wygody, z drugiej, kiedy ją otrzymujemy, również nie mamy stuprocentowej satysfakcji. Ludziom przeszkadza także brak spójności między bankowym serwisem internetowym a aplikacją mobilną. Oczekujemy identycznych kategorii, ale nie zawsze to otrzymujemy. Z krytyką spotyka się też niedostosowanie bankowości mobilnej do potrzeb osób niepełnosprawnych. Prawdziwym problemem jest często brak wiedzy na temat płatności mobilnych. Uważamy, że płacenie telefonem jest bardziej ryzykowne niż używanie w tym celu karty kredytowej.

Poczucie bezpieczeństwa najważniejsze w bankowych aplikacjach mobilnych

Poczucie bezpieczeństwa jest dla nas najważniejsze. Przecież nie chcemy udostępnić swoich danych osobom trzecim, ani tym bardziej stracić z konta oszczędności. Bezpieczne używanie mobilnych aplikacji bankowych jest dla nas tak samo ważne, jak bezpieczne zaciąganie pożyczek online w instytucjach pozabankowych. W obu przypadkach korzystamy z sieci, dlatego powinniśmy pamiętać o podobnych wskazówkach. Jeśli chodzi o branie pożyczek przez telefon, musimy korzystać ze sprawdzonych połączeń, ustawiać silne hasła i udostępniać tylko faktycznie potrzebne dane osobowe. Jakie zasady z kolei powinny nam przyświecać, kiedy zamierzamy skorzystać z aplikacji bankowych ściąganych na nasze komórki?

8 sposobów na bezpieczne korzystanie z aplikacji bankowych na telefon

Jeśli chcemy bezpiecznie korzystać z aplikacji bankowych, wystarczy trzymać się kilku prostych zasad. Powinniśmy:

  • Uważać na oprogramowanie imitujące aplikacje bankowe - omijajmy je szerokim łukiem. Ściągajmy aplikacje, które oferują nam nasze banki.
  • Nie logować się na konto przy wykorzystaniu cudzych urządzeń elektronicznych
  • Pamiętać o aktualizacji systemu operacyjnego i pobranych aplikacji – producenci starają się stale wprowadzać zmiany, które pomagają w zachowaniu bezpieczeństwa i pozwalają uniknąć włamania na konto czy kradzieży danych osobowych.
  • Założyć silne hasło na smartfona – kiedy nasz telefon zostanie skradziony, złodziej będzie miał utrudniony dostęp do znajdujących się na nim danych. My z kolei będziemy mieć czas na zablokowanie wszystkich kont.
  • Nie przechowywać w telefonie istotnych danych – nie wolno zapisywać w pamięci telefonu haseł ani PIN-ów. Jeśli komórka dostanie się w niepowołane ręce, złodziej będzie miał ułatwiony dostęp do naszych kont.
  • Ustawić limity na możliwe transakcje mobilne – limity pozwolą ograniczyć możliwą do jednorazowego wykorzystania kwotę. Wystarczy zalogować się na konto i potwierdzić nowe ustawienia za pomocą hasła jednorazowego z karty kodów bądź hasła przesłanego na nasz telefon komórkowy.
  • Nie rezygnować z wiadomości push – powiadomienia mogą nas zaalarmować, kiedy z naszego konta zniknie jakaś suma, mimo iż nie dokonywaliśmy żadnych płatności.
  • Nie używać połączeń publicznych – lepiej jest korzystać z internetu mobilnego bądź z sieci w naszym domu.

Zasady są proste, a mimo wszystko – często o nich zapominamy. Jeśli będziemy pamiętać o zaprezentowanych przed chwilą wskazówkach, używanie mobilnych aplikacji bankowych będzie równie proste, co korzystanie z darmowych chwilówek.

Banki również dbają o bezpieczeństwo klientów

Nie tylko firmy pożyczkowe chronią się przed oszustami. Również banki starają się zapewnić bezpieczeństwo swoim klientom, korzystając z dostępnych rozwiązań. Zaliczają się do nich:

  • Dwustopniowe poziomy zabezpieczeń – nie wystarczy zalogować się na rachunek, musimy jeszcze specjalnym kodem potwierdzić każdą transakcję
  • Łączenie urządzeń mobilnych z kontem klienta – dzięki połączeniu telefonu z kontem klienta i ustanowieniu dodatkowego PIN-u, nie jest konieczne podawanie loginu oraz hasła. PIN nie będzie przechowywany w pamięci urządzenia, dlatego w przypadku kradzieży komórki złodziej nie będzie mógł uzyskać dostępu do naszego profilu.
  • Narzucenie konieczności ustawiania obrazków bezpieczeństwa – klient jest zobowiązany ustawić obrazek bezpieczeństwa. Jeśli zaloguje się i zobaczy inny niż wybrany obrazek, nie powinien kontynuować procesu logowania. Jego obowiązkiem jest jak najszybszy kontakt z instytucją finansową, z usług której korzysta.
  • Stosowanie zabezpieczeń biometrycznych i behawioralnych – zabezpieczenie na podstawie cech biometrycznych i behawioralnych jest bardzo skuteczne, ponieważ to cechy niepowtarzalne albo niemal niepowtarzalne. Zaliczają się do nich odcisk palca, brzmienie głosu czy tęczówka oka.

Zalety bankowości mobilnej

Raport Mobe Dick „Bank.Jest.Mobi 2016” pokazuje nie tylko problemy bankowości mobilnej. Udowadnia również, jak istotne są dla nas aplikacje mobilne. Coraz więcej użytkowników z nich korzysta – a jak się okazuje, aż 74 proc. klientów nie wyobraża sobie, by banki nie oferowały takiej funkcjonalności. Dlatego aplikacje nie są już tylko dodatkiem. Wręcz przeciwnie – stają się kluczowym elementem, od którego zależy, czy skorzystamy z oferty danego banku, czy jednak nie.

Mimo niewielkiego ekranu smartfona, mamy ogromne możliwości przeprowadzania nawet najbardziej zaawansowanych operacji finansowych. Aplikacje bankowe są łatwo dostępne, a ich obsługa jest bardzo prosta. Warto zatem przełamać obawy i wykorzystać potencjał mobilnych rozwiązań.

FinTech – przyjacielem czy wrogiem dla banków?

Bankowość elektroniczna cały czas się rozwija, wykorzystując rozwiązania fintechowe. Banki czerpią z nowinek technologicznych zauważając, że w taki sposób mogą zyskać więcej klientów. Sektor pozabankowy odniósł wiele korzyści z połączenia finansów z technologią. Ludzie coraz chętniej zaciągają zobowiązania w firmach z sektora pożyczkowego, korzystając przy tym z rankingów pożyczek na raty. Wybór pożyczki pozabankowej staje się o wiele prostszy, kiedy możemy wesprzeć się podpowiedziami ekspertów. Z tego powodu również bankowość coraz chętniej i śmielej korzysta z nowoczesnych technologii. Na wzór instytucji pozabankowych udostępnia coraz szybsze, wygodniejsze i – co najważniejsze – bezpieczne rozwiązania.
____________________________________________________
1 GSMA Intelligence, badanie „Digital in 2016”
2 Raport PRNews.pl „Rynek bankowości mobilnej – IV kw. 2016”

Darmowe pożyczki
Netcredit
2000 zł / 30 dni
Extraportfel
1500 zł / 30 dni
Ale gotówka
2000 zł / 30 dni
MoneyMan
1000 zł / 61 dni
Pożyczka Plus
2000 zł / 45 dni
LendOn
1500 zł / 30 dni
Szybka Gotówka
300 zł / 30 dni
Polożyczka
1000 zł / 30 dni
Filarum
1000 zł / 30 dni
Wonga
1500 zł / 60 dni
Halopożyczka
2000 zł / 30 dni
Smart Pożyczka
1000 zł / 30 dni
Vivus
3000 zł / 30 dni
Wandoo
1500 zł / 30 dni
Tani Kredyt
1700 zł / 30 dni
Solven
1000 zł / 30 dni
Via SMS
1500 zł / 30 dni
Credit
800 zł / 30 dni
Łatwy Kredyt
1500 zł / 30 dni
Ofin
1500 zł / 60 dni
Soho Credit
1000 zł / 30 dni
Visset
1000 zł / 30 dni
Ferratum Bank
1500 zł / 60 dni
Kuki.pl
5000 zł / 30 dni
Ekspres Kasa
1500 zł / 62 dni
Pożyczkomat
1500 zł / 35 dni
Chwilówkomat
2000 zł / 30 dni
pozyczkodaj
1000 zł / 60 dni
Super Grosz
1000 zł / 30 dni

Dodaj komentarz

 ######   #######        ## ######## ##     ## 
##    ## ##     ##       ## ##       ###   ### 
##       ##     ##       ## ##       #### #### 
 ######  ##     ##       ## ######   ## ### ## 
      ## ##     ## ##    ## ##       ##     ## 
##    ## ##     ## ##    ## ##       ##     ## 
 ######   #######   ######  ######## ##     ## 

Zaloguj się, aby nie zobaczyć więcej tego pola