Jak założyć profil zaufany?

Istnieje kilka sposobów na to, jak założyć profil zaufany. Warto je poznać i skorzystać z narzędzia, które pozwala na zaoszczędzenie czasu i wygodne załatwianie spraw urzędowych. Dowiedz się, jak założyć profil zaufany.

Co to jest profil zaufany?

Profil zaufany stwarza wiele możliwości, np. dzięki niemu można złożyć wniosek o 500+, a następnie starać się o pożyczkę na świadczenia rodzinne, aby otrzymać dodatkowy zastrzyk gotówki. Czym on w zasadzie jest? Profil zaufany to rodzaj zweryfikowanych informacji, które potwierdzają tożsamość jego posiadacza przy korzystaniu z usług wszelkich urzędów w internecie, bez wychodzenia z domu. W skład profilu zaufanego wchodzą imię i nazwisko oraz PESEL - podobnie jak w przypadku dowodu osobistego. Nie trzeba przy tym martwić się o bezpieczeństwo danych - są one odpowiednio zabezpieczone.

Profil zaufany jest przede wszystkim wygodny, ponieważ umożliwia korzystanie z wielu usług na różnych portalach urzędowych. Dzięki niemu można załatwić sprawy na:

  • Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej - np. złożenie wniosku o dokument tożsamości, uzyskanie odpisów aktów stanu cywilnego, zgłoszenie urodzenia dziecka,
  • Platformie Usług Elektronicznych ZUS - np. umówienie się na wizytę w urzędzie, wysyłanie wniosków, sprawdzenie zwolnień lekarskich czy stanu konta ubezpieczeniowego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych,
  • Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej - założenie firmy, wznowienie lub zamknięcie działalności i wiele innych.

To nie wszystko, ponieważ profil zaufany znajduje zastosowanie na portalu gov.pl - można tam sprawdzić swoje punkty karne, dane PESEL czy dane medyczne w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP). Każda osoba posiadająca numer PESEL i pełną zdolność do czynności prawnych może skorzystać z takiego udogodnienia. Z drugiej strony dzieci poniżej 13. roku życia i ubezwłasnowolnieni nie mogą go aktywować. Profil zaufany będzie ważny przez 3 lata. Po tym okresie wystarczy przedłużyć go o kolejne 36 miesięcy. Jak założyć profil zaufany? Jest na to kilka sposobów.

Jak założyć profil zaufany przy użyciu e-dowodu?

Dowód osobisty przydaje się nie tylko przy wnioskowaniu o pożyczkę bez zaświadczeń, ale także przy zakładaniu profilu zaufanego. Takie dokumenty tożsamości wydawane od marca 2019 r. posiadają warstwę elektroniczną i noszą miano e-dowodu. Jego projekt został zrealizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz MSWiA. Od tradycyjnego dokumentu różnią się tym, że posiadają bezstykowy chip, który przechowuje informacje o danych identyfikacyjnych i zdjęciu biometrycznym.

Jeśli posiadamy e-dowód, wystarczy wejść na stronę gov.pl i wybrać zakładkę “Usługi dla obywatela”, a następnie “Załóż profil zaufany”. Później klikamy opcję dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i wykonujemy czynności zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami. Aby móc skorzystać z tej metody musimy mieć czytnik do połączenia dokumentu z komputerem np. NFC i zainstalowane uprzednio oprogramowanie dostępne na stronie poświęconej e-dowodowi.

Jak założyć profil zaufany przez bank?

Popularną metodą zakładania profilu zaufanego jest wykorzystanie kont bankowych. Dzięki niemu nie tylko wypełnimy wniosek, ale także potwierdzimy dane z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Nie każdy bank umożliwia jego założenie - obecnie jest to 10 instytucji finansowych, których lista znajduje się poniżej.

Banki przez które można założyć profil zaufany:

  • T-Mobile Usługi Bankowe,
  • PKO BP,
  • Inteligo,
  • Santander Bank Polska
  • Bank Pekao S.A.,
  • mBank,
  • ING Bank Śląski,
  • Envelo Grupa Poczty Polskiej,
  • Millennium Bank,
  • Alior Bank.

Do weryfikacji informacji wystarczy podanie imienia, nazwiska oraz numeru PESEL. Cała procedura jest bardzo podobna w przypadku każdego banku, dlatego też poniżej przedstawiono proces na przykładzie PKO BP.

Jak założyć profil zaufany w PKO BP:

  1. Wejdź na stronę główną banku
  2. Kliknij zakładkę “e-Urząd”.
  3. Wybierz opcję Profilu Zaufanego i “Więcej”.
  4. Zostaniesz przeniesiony na portal gov.pl. Wybierz “Dalej”.
  5. Kliknij “Założenie przez bank lub innego dostawcę tożsamości”.
  6. Zaznacz ikonę banku PKO BP.
  7. Zaloguj się do serwisu bankowości internetowej.
  8. Sprawdź wyświetlone informacje i potwierdź poprawność danych.
  9. Zaakceptuj regulamin i wpisz kod autoryzacyjny wysłany przez SMS.
  10. Zapoznaj się z dokumentami przesłanymi na adres e-mail.
  11. Przekaż dane dostawcy i kliknij “Wykonaj”.

W tym momencie system ponownie przeniesie nas na stronę gov.pl, gdzie trzeba się zarejestrować. Wystarczy wpisać wymyślony przez siebie login - reszta została automatycznie uzupełniona.

Później należy zalogować się do serwisu bankowości elektronicznej ponownie i wprowadzić kolejny kod autoryzacyjny. Gotowe - profil zaufany został założony i aktywowany. Dodatkowo możesz przekazać swój numer telefonu, aby otrzymywać powiadomienia od urzędu np. o gotowym nowym dowodzie osobistym czy wysłanych wnioskach.

Jak założyć profil zaufany za pomocą podpisu elektronicznego?

Aby skorzystać z tej opcji trzeba posiadać wcześniej utworzony podpis elektroniczny i zainstalowany program PZ Singer dostępny na stronie gov.pl. Poniższa metoda - tak jak inne - nie wymaga wykonywania płatnego potwierdzania danych, jak w przypadku przelewów weryfikacyjnych dla pożyczek. Z drugiej strony jednak posiadanie podpisu elektronicznego może wiązać się ze stałymi opłatami.

Procedurę założenia profilu zaufanego za pomocą podpisu elektronicznego można sprowadzić do następujących etapów:

  1. Wejdź na stronę dotyczącą profilu zaufanego.
  2. Wybierz “Zarejestruj się”.
  3. Wprowadź dane do formularza.
  4. Ponownie wybierz “Zarejstruj się”.
  5. Wpisz kod autoryzacyjny.
  6. Potwierdź wniosek poprzez certyfikat kwalifikowany.
  7. Otwórz PZ Singer.
  8. Wybierz “Rozpocznij proces podpisu”.
  9. Przejdź do podpisu i kliknij podpisz dokument.
  10. Wpisz numer PIN.
  11. Potwierdź wykonanie kroków.

Od tego momentu profil zaufany jest aktywny i można korzystać ze wszystkich udogodnień związanych z korzystaniem z tego narzędzia.

Jak założyć profil zaufany w punkcie potwierdzającym?

Największą wadą tego sposobu jest to, że trzeba udać się do tzw. punktu potwierdzającego. Są nim urzędy skarbowe, oddziały ZUS czy urzędy wojewódzkie i inne widniejące w bazie gov.pl. Wniosek należy wypełnić przez internet, tak jak przy poprzednich metodach, a następnie potwierdzić dane we wcześniej wspomnianych miejscach. Co ważne, weryfikacji można dokonać także za granicą.

Po wypełnieniu wniosku i udaniu się do urzędu należy przekazać dokument tożsamości. Urzędnik wydrukuje wtedy złożoną dokumentację, którą należy podpisać. Od tego momentu profil zaufany będzie aktywny przez kolejne 3 lata.

Jak założyć profil zaufany tymczasowy?

Istnieje także możliwość założenia profilu zaufanego tymczasowego, który jest ważny 3 miesiące. W tym celu trzeba wejść na odpowiednią stronę i wybrać “Załóż profil zaufany”. Następnie należy wpisać odpowiednie dane i zaznaczyć opcję rozmowy wideo z pracownikiem urzędu wraz z zakresem preferowanych godzin spotkania. Po tym warto sprawdzić ponownie poprawne wprowadzenie danych, ponieważ może to skutkować komplikacjami, tak jak w przypadku odrzucenia wniosku o pożyczkę w wyniku błędów we wniosku.

Jeśli informacje zgadzają się ze stanem faktycznym, wysyłamy wniosek i wpisujemy kod autoryzacyjny przesłany na nasz numer telefonu. Teraz należy wejść na skrzynkę e-mail i przeczytać dwie wiadomości od urzędu - znajdzie się tam numer wniosku, który trzeba podać w trakcie rozmowy z urzędnikiem. Po konwersacji profil zaufany powinien być już aktywny.

Dodaj komentarz

########   #######   ######  ########  ######  
##     ## ##     ## ##    ## ##       ##    ## 
##     ## ##     ## ##       ##       ##       
##     ## ##     ## ##       ######   ##       
##     ## ##     ## ##       ##       ##       
##     ## ##     ## ##    ## ##       ##    ## 
########   #######   ######  ########  ######  

Zaloguj się, aby nie zobaczyć więcej tego pola

Komentarze