Istnieje kilka sposobów na to, jak założyć profil zaufany. Warto je poznać i skorzystać z narzędzia, które pozwala na zaoszczędzenie czasu i wygodne załatwianie spraw urzędowych. Dowiedz się, jak założyć profil zaufany.
Profil zaufany stwarza wiele możliwości, np. dzięki niemu można złożyć wniosek o 500+, a następnie starać się o pożyczkę na świadczenia rodzinne, aby otrzymać dodatkowy zastrzyk gotówki. Czym on w zasadzie jest? Profil zaufany to rodzaj zweryfikowanych informacji, które potwierdzają tożsamość jego posiadacza przy korzystaniu z usług wszelkich urzędów w internecie, bez wychodzenia z domu. W skład profilu zaufanego wchodzą imię i nazwisko oraz PESEL - podobnie jak w przypadku dowodu osobistego. Nie trzeba przy tym martwić się o bezpieczeństwo danych - są one odpowiednio zabezpieczone.
Profil zaufany jest przede wszystkim wygodny, ponieważ umożliwia korzystanie z wielu usług na różnych portalach urzędowych. Dzięki niemu można załatwić sprawy na:
To nie wszystko, ponieważ profil zaufany znajduje zastosowanie na portalu gov.pl - można tam sprawdzić swoje punkty karne, dane PESEL czy dane medyczne w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP). Każda osoba posiadająca numer PESEL i pełną zdolność do czynności prawnych może skorzystać z takiego udogodnienia. Z drugiej strony dzieci poniżej 13. roku życia i ubezwłasnowolnieni nie mogą go aktywować. Profil zaufany będzie ważny przez 3 lata. Po tym okresie wystarczy przedłużyć go o kolejne 36 miesięcy. Jak założyć profil zaufany? Jest na to kilka sposobów.
Dowód osobisty przydaje się nie tylko przy wnioskowaniu o pożyczkę bez zaświadczeń, ale także przy zakładaniu profilu zaufanego. Takie dokumenty tożsamości wydawane od marca 2019 r. posiadają warstwę elektroniczną i noszą miano e-dowodu. Jego projekt został zrealizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz MSWiA. Od tradycyjnego dokumentu różnią się tym, że posiadają bezstykowy chip, który przechowuje informacje o danych identyfikacyjnych i zdjęciu biometrycznym.
Jeśli posiadamy e-dowód, wystarczy wejść na stronę gov.pl i wybrać zakładkę “Usługi dla obywatela”, a następnie “Załóż profil zaufany”. Później klikamy opcję dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i wykonujemy czynności zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami. Aby móc skorzystać z tej metody musimy mieć czytnik do połączenia dokumentu z komputerem np. NFC i zainstalowane uprzednio oprogramowanie dostępne na stronie poświęconej e-dowodowi.
Popularną metodą zakładania profilu zaufanego jest wykorzystanie kont bankowych. Dzięki niemu nie tylko wypełnimy wniosek, ale także potwierdzimy dane z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Nie każdy bank umożliwia jego założenie - obecnie jest to 10 instytucji finansowych, których lista znajduje się poniżej.
Banki przez które można założyć profil zaufany:
Do weryfikacji informacji wystarczy podanie imienia, nazwiska oraz numeru PESEL. Cała procedura jest bardzo podobna w przypadku każdego banku, dlatego też poniżej przedstawiono proces na przykładzie PKO BP.
Jak założyć profil zaufany w PKO BP:
W tym momencie system ponownie przeniesie nas na stronę gov.pl, gdzie trzeba się zarejestrować. Wystarczy wpisać wymyślony przez siebie login - reszta została automatycznie uzupełniona.
Później należy zalogować się do serwisu bankowości elektronicznej ponownie i wprowadzić kolejny kod autoryzacyjny. Gotowe - profil zaufany został założony i aktywowany. Dodatkowo możesz przekazać swój numer telefonu, aby otrzymywać powiadomienia od urzędu np. o gotowym nowym dowodzie osobistym czy wysłanych wnioskach.
Aby skorzystać z tej opcji trzeba posiadać wcześniej utworzony podpis elektroniczny i zainstalowany program PZ Singer dostępny na stronie gov.pl. Poniższa metoda - tak jak inne - nie wymaga wykonywania płatnego potwierdzania danych, jak w przypadku przelewów weryfikacyjnych dla pożyczek. Z drugiej strony jednak posiadanie podpisu elektronicznego może wiązać się ze stałymi opłatami.
Procedurę założenia profilu zaufanego za pomocą podpisu elektronicznego można sprowadzić do następujących etapów:
Od tego momentu profil zaufany jest aktywny i można korzystać ze wszystkich udogodnień związanych z korzystaniem z tego narzędzia.
Największą wadą tego sposobu jest to, że trzeba udać się do tzw. punktu potwierdzającego. Są nim urzędy skarbowe, oddziały ZUS czy urzędy wojewódzkie i inne widniejące w bazie gov.pl. Wniosek należy wypełnić przez internet, tak jak przy poprzednich metodach, a następnie potwierdzić dane we wcześniej wspomnianych miejscach. Co ważne, weryfikacji można dokonać także za granicą.
Po wypełnieniu wniosku i udaniu się do urzędu należy przekazać dokument tożsamości. Urzędnik wydrukuje wtedy złożoną dokumentację, którą należy podpisać. Od tego momentu profil zaufany będzie aktywny przez kolejne 3 lata.
Istnieje także możliwość założenia profilu zaufanego tymczasowego, który jest ważny 3 miesiące. W tym celu trzeba wejść na odpowiednią stronę i wybrać “Załóż profil zaufany”. Następnie należy wpisać odpowiednie dane i zaznaczyć opcję rozmowy wideo z pracownikiem urzędu wraz z zakresem preferowanych godzin spotkania. Po tym warto sprawdzić ponownie poprawne wprowadzenie danych, ponieważ może to skutkować komplikacjami, tak jak w przypadku odrzucenia wniosku o pożyczkę w wyniku błędów we wniosku.
Jeśli informacje zgadzają się ze stanem faktycznym, wysyłamy wniosek i wpisujemy kod autoryzacyjny przesłany na nasz numer telefonu. Teraz należy wejść na skrzynkę e-mail i przeczytać dwie wiadomości od urzędu - znajdzie się tam numer wniosku, który trzeba podać w trakcie rozmowy z urzędnikiem. Po konwersacji profil zaufany powinien być już aktywny.