2018 rok stanowi doskonały okres dla wszystkich pożyczkobiorców oraz klientów instytucji finansowych. W maju znacząco zmienią się bowiem przepisy, które bezpośrednio dotyczą ochrony danych osobowych klientów. Najnowsze rozporządzenie unijne – RODO – ma znacząco zwiększyć ochronę osób fizycznych oraz tych podmiotów, które udostępniają swoje informacje w ramach określonej umowy.
Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (z ang. GDPR - General Data Protection Regulation) jest aktem prawnym, przyjętym przez Parlament Europejski oraz Radę Unii Europejskiej w kwietniu 2016 roku. Nowe przepisy obowiązują od 25 maja 2018 roku[1]. Według założeń, mają one znacząco zwiększyć poziom ochrony danych osobowych przede wszystkim u osób fizycznych.
Ogólny pakiet zmian prawa Unii Europejskiej (dotyczących ochrony danych) został zatwierdzony przez Komisję Europejską już 25 stycznia 2012 roku. Ostateczne porozumienie w tej sprawie (wraz z generalną harmonizacją przepisów oraz ram prawnych) zostało osiągnięte dopiero 15 grudnia 2015 roku. Odpowiednie rozporządzenie oraz dyrektywę przyjęto 14 kwietnia 2016 roku. Niecały miesiąc później (4 maja), przepisy zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE. Mimo iż rozporządzenie weszło w życie już 5 maja 2016 roku, jego przepisy obowiązują dopiero od 25 maja 2018 roku.
Warto wiedzieć, że dzięki ustaleniom Parlamentu Europejskiego, ogólne zasady dotyczące ochrony danych osobowych obowiązują we wszystkich państwach członkowskich. 23 listopada 2017 roku odbyła się specjalna konferencja – „RODO w marketingu”. Dzięki niej, wszyscy zainteresowani przedsiębiorcy mogli się dowiedzieć, w jaki sposób wdrożyć nowe rozporządzenie w życie danej instytucji finansowej.
Najnowsze rozporządzenie 2016/679 uchyla wcześniej obowiązującą dyrektywę 95/46/WE, która w sposób ogólny określała zakres ochrony danych osobowych[2]. Nowe wytyczne stanowią istotny krok w stronę umocnienia podstawowych praw wszystkich obywateli Unii Europejskiej. Jednym z najważniejszych celów było ułatwienie funkcjonowania rozmaitych działalności gospodarczych, m. in. poprzez ujednolicenie oraz uproszczenie różnego rodzaju zasad, które dotyczą przede wszystkim administratorów tzw. rynku wspólnotowego.
Najnowsze rozporządzenie RODO, które weszło w życie w 2018 roku, dotyczy wszystkich podmiotów, które na bieżąco gromadzą oraz wykorzystują informacje o klientach fizycznych. Chodzi tu zarówno o niewielkie instytucje i spółki rodzinne (np. salon kosmetyczny lub lokalny sklep internetowy), jak również o duże korporacje, takie jak rozmaite firmy pożyczkowe lub ubezpieczeniowe.
29 sierpnia 2017 roku, wszyscy przedsiębiorcy mieli okazję wziąć udział w specjalnym szkoleniu – „Wdrożenie RODO – jak przejść suchą stopą?”. Podczas spotkania, omówione zostały wszelkie planowane zmiany oraz sposoby wdrożenia nowych regulacji w istniejące rozwiązania określonych instytucji. Było to ważne wydarzenie szczególnie dla młodych firm, które nie zdążyły opracować odpowiedniego systemu działania, związanego z nowymi regulacjami (w dziedzinie ochrony danych osobowych).
Wraz z wejściem w życie rozporządzenia 2016/679, nastąpiło zauważalne zwiększenie poziomu ochrony danych osobowych wśród osób fizycznych. Najnowsze przepisy wprowadzają szereg regulacji, które pozwolą na odpowiednie zabezpieczenie informacji o klientach.
Wbrew pozorom, RODO nie dotyczy wszystkich przedsiębiorstw finansowych. Przykładowo, nowymi przepisami nie zostały objęte podmioty fizyczne, które prowadzą działalność osobistą/domową, a dane osobowe przetwarzają bez związku z działalnością handlową lub zawodową (np. wymiana korespondencji z grupą znajomych). Oto najważniejsze zapisy, które zostały wprowadzone 25 maja 2018 roku:
Analizując zmiany związane z wprowadzeniem RODO, należy również zwrócić uwagę na dyrektywę 2016/680, czyli tzw. dyrektywę policyjną. Jej głównym założeniem jest zapewnienie odpowiedniej ochrony informacji, które dotyczą zarówno ofiar, sprawców, świadków, jak również innych uczestników postępowania.
Dzięki harmonizacji przepisów ogólnych we wszystkich państwach Unii Europejskiej, komunikacja pomiędzy poszczególnymi organami ścigania została znacząco usprawniona. Wspomniana dyrektywa zastąpiła decyzję ramową 2008/977/WSiSW, która obecnie standaryzuje większość regulacji, stosowanych w ramach współpracy sądów i służb policyjnych (w obrębie spraw karnych)[3].
Dotychczas, wszelkimi aspektami związanymi z ochroną danych osobowych zajmował się GIODO – Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Organ został powołany na bazie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych[4]. Zarząd GIODO jest powoływany na czteroletnią kadencję i podlega tylko i wyłącznie odpowiedniej ustawie. Przysługuje mu również bezwzględny immunitet. Jednostką wspierającą GIODO jest Biuro Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Głównym zadaniem GIODO jest kontrola zgodności przetwarzania danych z konkretnymi przepisami ustawy.
Najważniejsze kompetencje GIODO:
Redakcja Loando pragnie poinformować, że CreamFinance...
W imieniu grupy Loando składamy najlepsze życzenia...
Od 15 stycznia 2020 r. stanowisko CEO w Grupie Creamfinance...
5000 zł / 30 dni |
Zobacz ofertę |
10000 zł / 30 dni |
Zobacz ofertę |
1000 zł / 30 dni |
Zobacz ofertę |
|
Visset dla firm opinie |
|
BizLend opinie |
|
Biznes Ratka opinie |