Przelew na zły numer konta to zawsze stres, ale te pieniądze można odzyskać. Istnieje kilka procedur, które ostatecznie powinny prowadzić do zwrotu środków. Na początku zawsze trzeba spróbować opcji anulowania przelewu lub rozwiązania polubownego z odbiorcą. Potem można powołać się na nowe prawo chroniące osoby, które dokonały przelewu na złe konto. Jak to działa?
Co zrobić, gdy przelew poszedł na złe konto? Przede wszystkim nie panikować, ponieważ pieniądze da się odzyskać. Procedura może nieco przeciągnąć się w czasie, ale jeśli ktoś wysłał np. ratę na kilkaset złotych do obcej osoby zamiast do firmy pożyczkowej, wtedy zdecydowanie działanie jest konieczne. Nikt nie chce ponosić konsekwencji niespłacenia pożyczki w terminie tylko dlatego, że się pomylił.
Banki dokonują przelewów na podstawie 26-cyfornych numerów konta, czyli rachunku odbiorcy wpisanego przez nadawcę. Jeśli okaże się, że ten wpisał zły numer, a podane konto bankowe istnieje - wtedy pieniądze pójdą dalej, niezależnie od niezgodności innych danych. Banki nie mają obowiązku porównywania danych odbiorcy, dla instytucji najważniejszy jest prawidłowy numer rachunku. W przypadku przelewu na złe konto (jeszcze do niedawna) nadawcy mieli tylko trzy sposoby działania - i to takie, które nigdy nie gwarantowały odzyskania pieniędzy:
Co ważne, według art. 405-414 KC przypadkowy odbiorca zawsze powinien oddać błędny przelew. Bezpodstawne wzbogacenie to podstawa do zwrotu pieniędzy, jednak w praktyce wyglądało to tak, że nawet podczas dochodzenia swoich praw w sądzie nadawcy przelewów na złe konto czasem przegrywali. Wystarczyło, że odbiorca udowodnił, że wydał już uzyskane pieniądze i nie ma już możliwości ich oddać. Obecnie funkcjonuje jednak prawo, które chroni i odbiorców, i nadawców przelewów.
Pierwszym krokiem zawsze powinien być kontakt z bankiem w celu anulowania przelewu. Jeśli anulowanie jest niemożliwe, należy spróbować polubownie odzyskać pieniądze - kontaktując się z odbiorcą (jeśli wiemy, kim jest) i wyjaśniając sprawę. Jeśli nie wiemy, to obecnie bank ma obowiązek udostępnić jego dane personalne - ale to też tylko w określonym przypadku, o którym więcej za chwilę. Nowelizacja ustawy o usługach płatnicznych z kwietnia br. nakazuje zwrot pieniędzy od nieprawidłowego odbiorcy w ciągu dni. Jeśli takiego zwrotu nie będzie, wtedy bank musi udostępnić jego dane osobowe nadawcy. Potem nadawca może dochodzić swoich praw na drodze sądowej lub na policji. Tak więc jak odzyskać pieniądze z przelewu?
Ważne - obecnie uproszczona procedura odzyskiwania pieniędzy w niektórych przypadkach może się przedłużyć. Stanie się tak w sytuacji, w której w transakcję było zaangażowanych dwóch dostawców. Wtedy zwrot pieniędzy może zająć do kilku dni roboczych.
Nowe prawo to krok w dobrą stronę, ponieważ ułatwia odzyskanie pieniędzy, ale prościej jest po prostu się nie mylić. To oznacza, że przelewy przed wysłaniem powinny być kilka razy sprawdzone i wysłane bez pośpiechu. Co zrobić, żeby uniknąć przelewu na zły numer konta?
Jest to możliwe. Anulowanie przelewu powinno jednak nastąpić jak najszybciej, ponieważ w godzinach sesji Elixir pieniądze zostaną wysłane już na wskazane konto. Sesje wychodzące w bankach następują trzy razy dziennie: rano, po południu i późnym popołudniem (dokładne godziny zależą od danego banku). Przelewy wewnętrzne, dokonane na kontach w tym samym banku nie przechodzą przez system Elixir.
Banki niechętnie anulują przelewy. W większości przypadków klient usłyszy, że nie ma takiej możliwości i zostanie odesłany do regulaminu, w którym rzeczywiście są takie zapisy. Taką praktykę stosuje m.in. Deutsche Bank w myśl zasady - jeśli przelew został wysłany, to już przepadło. Zanim klient skontaktuje się z konsultantem swojego banku z prośbą o anulowanie, powinien sprawdzić zapisy regulaminy. Jeśli wyraźnie wskazują, że bank przelewu nie anuluje - wtedy pozostaje podjęcie kolejnych kroków w celu odzyskania pieniędzy.
Po jego wysłaniu należy skontaktować się z konsultantem banku i wyjaśnić zaistniałą sytuację. W dużej mierze wyjaśnienie sprawy zależy od dobrej woli banku. Konsultanci mogą ręcznie anulować przelew, choć spora część banków będzie mówiła, że nie jest to możliwe. Wtedy można złożyć wniosek o zwrot mylnie wpłaconej kwoty.
W kwietniu prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o usługach płatnicznych. Projekt ustawy został przygotowany w marcu br. we współpracy z rzecznikiem finansowym - obecnie tę funkcję pełni Aleksandra Wiktorow. Zmiany weszły w życie w lipcu, trzy miesiące po podpisaniu ustawy. Co oznaczają dla nadawców przelewów na zły numer konta?
Nowelizacja z 27 kwietnia weszła w życie m.in. z powodu skarg klientów do rzecznika finansowego, którzy podkreślali trudności z odzyskaniem błędnie przelanych pieniędzy. Dotychczas nie było specjalnego prawnego mechanizmu, który zmusiłby osobę, która otrzymała pieniądze do ich zwrotu.
W poniższym podsumowaniu znajduje się zbiór najważniejszych informacji i wskazówek, co robić w przypadku błędnego przelewu bankowego:
Obecnie duża część transakcji dokonywana jest za pomocą przelewów. Są to zarówno wielkie kwoty, regularne spłaty rat, pieniądze za zakupy przez internet czy zwykłe przelewy weryfikacyjne. Pocieszeniem dla osoby, która dokonała przelewu na złe konto może być fakt, że w większości przypadków udaje się odzyskać pieniądze. Wyjątkowych sytuacji, takich jak przelanie środków na konto akurat zajęte przez komornika (ich automatyczna strata) jest naprawdę mało.
Artykuły
Kiedy brakuje nam pieniędzy, pierwszą myślą jest pożyczka...
Można śmiało stwierdzić, że klientów instytucji pozabankowych...
Według danych GUS z 2018 roku, bezrobocie spada, ale...
Jeżeli planujesz wejść w związek małżeński, a nie masz...
W popularnej sieci odzieżowej Zara wyprzedaż letnia...
5000 zł / 30 dni |
Zobacz ofertę |
10000 zł / 30 dni |
Zobacz ofertę |
1000 zł / 30 dni |
Zobacz ofertę |
|
AASA Polska opinie |
|
Super Grosz opinie |
|
RataPro opinie |