Zostałem oszukany przez chwilówkę, czyli gdzie zgłosić nieuczciwą firmę

Wraz z rosnącą popularnością pożyczek online coraz częściej słyszy się o nieuczciwych firmach pożyczkowych. Klienci mają do dyspozycji wiele możliwości „walki” z nierzetelnym pożyczkodawcą. Nie wszyscy pożyczkobiorcy jednak są świadomi możliwych rozwiązań. Mogą złożyć reklamację, a wsparcie i pomoc mogą znaleźć w takich instytucjach, jak Rzecznik Finansowy czy Federacja Konsumentów.

Korzystanie z usług niesprawdzonych pożyczkodawców wiąże się z ryzykiem.

Bezpieczne pożyczanie, czyli co warto wiedzieć przed wzięciem pożyczki 

Pożyczki online z dnia na dzień zyskują na popularności. Nic dziwnego, instytucje pozabankowe oferują szybkie pożyczki bez zbędnych formalności. Zdarzają się sytuacje, w których bank uznaje potencjalnego pożyczkobiorcę za ryzykownego klienta. W takim wypadku zainteresowany zwraca się najczęściej do instytucji pozabankowych, w których przyznanie pożyczki jest dużo łatwiejsze.

Osoba decydująca się na zaciągnięcie zobowiązania w firmie pożyczkowej powinna być pewna i świadoma swojego wyboru. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy wybrana instytucja pozabankowa jest rzetelna. W internecie czy na ulicy można znaleźć wiele fikcyjnych firm oferujących pożyczki. Korzystając z takich ofert możemy wpaść w długi, co z kolei doprowadzić może do spirali zadłużenia.

W poszukiwaniu uczciwych instytucji pozabankowych warto zatem korzystać ze sprawdzonych stron internetowych, takich jak Loando.pl. W celu znalezienia jak najatrakcyjniejszej oferty pożyczki online najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z porównywarki firm pożyczkowych. Dzięki temu zaoszczędzimy czas na żmudnych poszukiwaniach.

Umowa pożyczki jako najważniejszy element przy pożyczaniu

Szczególnym elementem w procesie pożyczania jest umowa. Dlatego tak ważne jest, aby każdy pożyczkobiorca wiedział co zawiera umowa pożyczki. To w niej zapisane są wszystkie informacje o zaciąganym zobowiązaniu, mianowicie okres jego spłaty, wysokość rat czy chociażby całkowity koszt.

Zdarzają się sytuacje, w których pożyczkobiorcy czują się oszukani. Zazwyczaj ma to miejsce, gdy pojawiają się dodatkowe koszty wynikające z wzięcia pożyczki. Najczęściej jednak dzieje się tak wyłącznie z ich winy. Klienci zazwyczaj nie zapoznają się dokładnie z informacjami zawartymi w umowie i nie sprawdzają RRSO pożyczki, w związku z czym nie są przygotowani na wszystkie koszty.

Ważne - jeżeli umowa zawiera przepisy, które są niezgodne z prawem, pożyczkobiorca może domagać się respektowania swoich praw.

Warto w tym miejscu wspomnieć o możliwości rezygnacji z umowy pożyczki. Jeżeli pożyczkodawca okazał się nierzetelny, trafiliśmy na lepszą ofertę lub po prostu zmieniliśmy zdanie, a od momentu zawarcia umowy nie upłynęły jeszcze dwa tygodnie, możemy odstąpić od podpisanej umowy. Wniosek o odstąpienie umowy najczęściej dołączony jest do umowy pożyczki.

Konsument i jego prawa

Osobie decydującej się na podpisanie umowy pożyczki w instytucji pozabankowej przysługują pewne prawa i obowiązki. Wynikają one z ustawy o kredycie konsumenckim z dnia 12 maja 2011 roku. Przede wszystkim każdy konsument ma prawo do otrzymania rzetelnych i jasnych informacji dotyczących danej usługi.

Pożyczkodawca zobowiązany jest do przedstawienia klientowi takich informacji, jak termin spłaty pożyczki, stopa oprocentowania, rzeczywista roczna stopa procentowa, czas obowiązywania umowy oraz zasady spłaty pożyczki. Ponadto przed zawarciem zobowiązania, każdy potencjalny pożyczkobiorca ma prawo do otrzymania szkicu umowy pożyczki.

Ważne - jeżeli umowa nie zostanie ostatecznie sfinalizowana, a pożyczkobiorca poniesie jakiekolwiek opłaty związane z pożyczką jeszcze przed zawarciem umowy, to przysługuje mu natychmiastowy zwrot kosztów.

Kiedy mamy prawo do reklamacji pożyczki online?

W sytuacji, kiedy wybrana firma pożyczkowa okaże się nierzetelna, klient ma prawo do reklamacji zaciągniętej chwilówki. Można tego dokonać w poniższych przypadkach:

  • Brak precyzyjnych informacji dotyczących całkowitego kosztu pożyczki od pożyczkodawcy
  • Koszt pożyczki przekracza normy narzucone przez ustawę antylichwiarską
  • Odsetki wynikające z opóźnienia w spłacie są wyższe niż 14% w skali roku
  • Odsetki za pożyczenie gotówki są wyższe niż 10% w skali roku
  • Pożyczkodawca nalicza dodatkowe koszty, które nie były zapisane w umowie pożyczki

Przed zaciągnięciem zobowiązania warto zatem zapoznać się z zasadami bezpiecznego pożyczania. Jeżeli mamy do czynienia, z którymś z wymienionych wyżej podpunktów, należy skontaktować się z pożyczkodawcą w celu wyjaśnienia spornej kwestii. Jeżeli okaże się to bezskuteczne, najlepszym rozwiązaniem będzie skontaktowanie się z Rzecznikiem Finansowym lub Federacją Konsumentów.

Rzecznik Finansowy, czyli najlepszy pośrednik w mediacjach

Rzecznik finansowy ma za zadanie wsparcie klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. Taka pomoc może być zapewniona poprzez poradnictwo, interwencje, postępowanie polubowne czy nawet wsparcie w trakcie postępowania sądowego. Rzecznik finansowy jest doskonałym pośrednikiem w mediacjach pomiędzy klientem a pożyczkodawcą. Co ważne, firma pożyczkowa ma obowiązek uczestniczyć w takich rozmowach.

Złożenie reklamacji u Rzecznika Finansowego jest bardzo proste i można to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze reklamację można złożyć osobiście pisemnie. Drugą możliwością jest przesłanie listu poleconego. Rzecznik Finansowy ma 30 dni na rozpatrzenie takiego zgłoszenia.

Federacja Konsumentów jako pomoc dla oszukanych klientów

Wsparcie oszukanym klientom udzielić może również tzw. Federacja Konsumentów. Skontaktować się z nimi można na kilka sposobów. Po pierwsze – kontakt osobisty. Decydując się na to rozwiązanie należy wybrać jeden z oddziałów terenowych, gdzie można zwrócić się o bezpośrednią pomoc i wsparcie.

Po drugie – porady telefoniczne. Przed rozmową telefoniczną dobrze mieć przygotowane wszystkie niezbędne dokumenty dotyczące sprawy. Znacząco usprawni to rozmowę. W sytuacji, kiedy sprawa okaże się bardziej skomplikowana, doradca może poprosić zainteresowanego o osobisty kontakt w jednym z oddziałów Federacji.

Po trzecie – porady za pośrednictwem poczty elektronicznej. Takie rozwiązanie jest dobre jedynie w prostych, nieskomplikowanych sprawach. W innym wypadku należy udać się do określonego oddziału osobiście.

Kto sprawuje nadzór nad rynkiem finansowym?

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) sprawuje nadzór nad takimi sektorami, jak sektor ubezpieczeniowy, emerytalny, bankowy czy rynek kapitałowy. Do jej głównych zadań należy m.in. podejmowanie działań, które mają służyć prawidłowemu funkcjonowaniu rynku finansowego oraz udział w przygotowywaniach projektów aktów prawnych w zakresie nadzoru nad rynkiem finansowym. Co więcej, KNF prowadzi listę ostrzeżeń publicznych KNF, gdzie wpisywane są nieczuciwe podmioty.  

Co ciekawe, KNF prowadzi tzw. listę ostrzeżeń publicznych. To nic innego jak spis podmiotów zgłoszonych w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa. Dzięki temu pożyczkobiorcy mogą sprawdzić, które strony firm pożyczkowych według KNF należą do nielegalnych, a które są rzetelne i uczciwe.  

Darmowe pożyczki

5000 zł / 30 dni

10000 zł / 30 dni

1000 zł / 30 dni

Zapytaj o kredyt gotówkowy

Pole wymagane.
Pole wymagane.
Pole wymagane. Adres e-mail jest niepoprawny.
Pole wymagane. Numer telefonu jest niepoprawny.
Akceptuję wszystkie oświadczenia Zgoda wymagana. Rozwiń

Administratorem podanych powyżej danych osobowych jest Loando Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Olsztynie, przy ul. Kotańskiego 8. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane w celach marketingowych Loando Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W razie wyrażenia zgody, dane osobowe mogą być, przetwarzane w celach marketingowych związanych z przedstawieniem oferty, udostępnianie podmiotom współpracującym z Loando Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z branży bankowej,ubezpieczeniowej oraz innym podmiotom oferującym produkty inwestycyjne. Dane osobowe mogą być również udostępniane podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa. Bez wyjątku posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.