Bankomat nie wypłacił pieniędzy a pobrał z konta - co robić?
Reklamacja do banku o zwrot pieniędzy to jedyna droga do odzyskania niewypłaconej gotówki. Prośbę o zwrot pieniędzy można złożyć osobiście w oddziale banku, telefonicznie, pocztą lub za pomocą najnowszych rozwiązań technologicznych. Jak napisać reklamację do banku o zwrot pieniędzy i jak sprawdzić, dlaczego zniknęły z konta? Wyjaśniamy.
Bankomat nie wypłacił pieniędzy a pieniądze zniknęły z konta - dlaczego?
Popularność płatności gotówką spada, jednak wciąż są sytuacje, w których nie zapłacimy ani kartą, ani BLIKiem (a to według najnowszych badań dwie najbardziej popularne metody płatności). Kiedy szybko potrzebujemy gotówki, ale bankomat nie wypłacił nam pieniędzy i do tego te zniknęły nam z konta - to przede wszystkim nie powinniśmy panikować. To sytuacja, która nie zdarza się często, ale banki mają opracowane procedury zwrotu pieniędzy. Żeby do nich doszło, klient sam musi poinformować instytucję o zaistniałej sytuacji.
Jeśli bankomat odmawia realizacji wypłaty, ale nie pobiera pieniędzy z konta oznacza to, że prawdopodobnie:
- brakuje nam środków na koncie,
- przekroczyliśmy dzienny limit wypłat,
- podaliśmy błędne hasło.
Jeśli jednak pieniądze zniknęły z konta, to możemy zakładać, że:
- nastąpiła awaria techniczna bankomatu,
- karta była uszkodzona lub silnie zabrudzona,
- nastąpił błąd połączenia bankomatu z bankiem.
W każdej z tych sytuacji da się odzyskać utracone środki, ale trzeba zacząć działać szybko. Od czego zacząć?
Jak odzyskać niewypłacone pieniądze z bankomatu?
Jeśli pieniądze zniknęły z konta, to jedynym wyjściem jest złożenie reklamacji. Niezależnie od tego, czy wypłaciliśmy gotówkę z bankomatu należącego do naszego banku czy też z obcego, musimy niezwłocznie skontaktować się z instytucją, z którą podpisaliśmy umowę o świadczenie usług. Reklamację można złożyć czterema sposobami:
- Pisemnie - osobiście w oddziale banku lub za pomocą poczty (trzeba pamiętać o tym, żeby wziąć list z potwierdzeniem odbioru).
- Ustnie - w oddziale banku.
- Telefonicznie - dzwoniąc do banku.
- Internetowo - korzystając z bankowości internetowej.
Niektóre banki mają w swojej ofercie bankowości internetowej szybki czat z konsultantem. Jeśli posiadamy na telefonie aplikację swojego banku, to najszybsza droga do złożenia reklamacji. Konsultanci odpisują praktycznie od razu, z kolei na połączenie telefonicznie zwykle trzeba trochę poczekać. Po złożeniu reklamacji i jej pozytywnym rozpatrzeniu pieniądze wracają na nasze konto z reguły w ciągu 24 godzin, jednak czas zwrotu zależny jest od naszego banku.
Jak odzyskać pieniądze krok po kroku:
- Po pierwsze sprawdź numer bankomatu, datę i godzinę transakcji oraz zapisz lub sfotografuj treść komunikatu, który pojawił się na ekranie w momencie awarii urządzenia (nie jest to wymóg konieczny, ale ważny).
- Po drugie skontaktuj się ze swoim bankiem, opisz sytuację, podając swoje dane oraz zapisane fakty. Jeśli chcesz złożyć reklamację pisemnie sprawdź jak ją napisać w dalszej części tekstu.
- Po trzecie zapytaj, jak szybko możesz liczyć na pozytywne rozwiązanie sprawy - termin rozpatrywania reklamacji w takich przypadkach wynosi do 30 dni (według Ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i Rzeczniku Finansowym z 2015r.). Większość banków stara się jednak załatwić sprawę “od ręki”. Jeśli bank nie rozpatrzy reklamacji w ciągu 30 dni, wtedy sprawa zostaje zuanna na korzyść klienta.
Zawsze pamiętaj o wybraniu opcji “weź potwierdzenie”, nawet podczas wypłaty małych kwot. Wydruk z nieudanej transakcji będzie dowodem na to, że nie otrzymaliśmy gotówki w razie awarii bankomatu.
Bank | Załóż konto | Numer do szybkiego kontaktu | Mail do banku | Czas zwrotu pieniędzy na konto |
MBank | Załóż konto | 801 300 800 | kontakt@mbank.pl | do 7 dni roboczych |
ING | Załóż konto | 801 222 222 | mampytanie@ingbank.pl | do kilku dni roboczych |
Millenium | Załóż konto | 801 331 331 | Millenet lub aplikacja mobilna | do kilku dni roboczych |
Getin Bank | Załóż konto | 197 97/ + 48 32 604 30 01 (zagranica) | kontakt@getinbank.pl | kilka-kilkanaście dni roboczych |
Pekao | Załóż konto | 801 365 365 | formularz na stronie | do kilku dni roboczych |
Santander | Załóż konto | 71 358 22 20 | formularz na stronie | do kilku dni roboczych |
Alior | Załóż konto | 12 370 70 00 | e-mail: kontakt@alior.pl | kilka-kilkanaście dni roboczych |
Po tym jak zgłosimy sprawę operator banku sprawdzi zapis pracy bankomatu i przeliczy gotówkę, która się w nim znajduje. Jeśli pieniądze zatrzymały się w trakcie procesu wypłacania, wtedy operator zanotuje nadwyżkę. Będzie to ostateczne potwierdzenie tego, że opisywane przez nas zdarzenie miało miejsce, a pieniądze, które zniknęły z konta zostaną z powrotem przesłane na nasze konto osobiste (lub wspólne konto małżeńskie, jeśli posiadamy konto wspólne z małżonkiem).
Reklamacja do banku o zwrot pieniędzy - wzór
W reklamacji muszą znaleźć się takie elementy, jak adres oddziału banku, do którego chcemy złożyć reklamację, imię i nazwisko oraz adres zamieszkania zgłaszającego, dokładny opis zdarzenia, prośba o pilne rozpatrzenie sprawy i odręczny podpis wraz z datą i miejscem.
Miejscowość, data
Danie odziału banku:
adres
kod pocztowy i miasto
Dane osobowe zgłaszającego:
imię i nazwisko
adres
numer telefonu i adres mailowy
Dział, do którego kierujemy reklamcję lub konkretna osoba,
do której się zwracamy (upoważniona do rozpatrywania reklamacji)
REKLAMACJA
Opis sytuacji: data i godzina, miejsce, numer bankomatu, numer karty, kwota, o którą godzi, wskazanie ew. świadków zdarzenia.
Proszę o pilny zwrot niewypłaconych pieniędzy na moje konto o rachunki XXXX.
Z poważaniem,
XYZ
Wzór reklamacji do banku o zwrot pieniędzy - opracowanie własne serwisu Loando
Jeśli bank odrzuci reklamację, należy wystąpić na drogę sądową lub zgłosić sprawę do bankowego Arbitra Konsumenckiego. Bankowy Arbitraż Konsumencki został powołany w celu rozstrzygania sporów pomiędzy klientami banków a bankami - w tym takich sporów, kiedy odrzucona zostaje uzasadniona reklamacja. BAK działa przy Związku Banków Polskich.
Bankomat zjadł kartę - jak ją odzyskać?
Czasem nie tylko nie odzyskamy od razu gotówki, ale też nawet karty - dlatego, że z powodu awarii bankomat może ją wciągnąć. Jeśli wypłacamy pieniądze w bankomacie należącym do naszego banku, wtedy możemy ją odzyskać w ciągu kilku dni w najbliższym oddziale instytucji. Należy jednak jak najszybciej zgłosić sytuację i zastrzec kartę na wypadek, gdyby dostała się w niepowołane ręce - np. gdyby przez przypadek “wyszła” z bankomatu w momencie, kiedy ktoś inny będzie próbował wypłacić pieniądze.
Inaczej dzieje się w sytuacji, kiedy chcemy wziąć gotówkę z bankomatu, który nie należy do instytucji, w której prowadzimy konto. Jeśli bankomat zjadł kartę, to prawdopodobnie została ona od razu zniszczona z uwagi na wymogi bezpieczeństwa. Obcy bankomat zniszczy “nieswoją” kartę po jej wciągnięciu niezależnie od powodów jej zatrzymania w urządzeniu. Niezależnie od tego i tak trzeba ją zastrzec.
W przypadku, kiedy karta jest możliwa do odzyskania klienci mają kilka dni roboczych na to, żeby zgłosić się po nią do wskazanego oddziału banku. Oddział wskazuje konsultant, z którym nawiązujemy kontakt po zgłoszeniu zdarzenia. Każdy bank sam reguluje, ile dni trzyma takie karty - trzeba o to zapytac konsultanta. Jeśli klient zbyt długo nie zgłasza się po swoją własność, karta zostaje zniszczona.
Jak zablokować kartę do bankomatu?
Od pięciu lat Polacy mogą bezproblemowo zastrzegać karty do bankomatu. Wcześniej mogli skontaktować się tylko ze swoim bankiem i mieć nadzieję, że uda im się to zrobić w miarę szybko - tak, żeby nikt nie zdążył użyć ich pieniędzy. Oczywiście wciąż jest to jeden z najpopularniejszych sposób zastrzegania karty: telefoniczny lub osobisty kontakt z konsultantem w oddziale banku. Jeśli jednak nie mamy czasu na poszukiwanie numeru do banku (wykaz znajduje się w tabelce powyżej) i oczekiwania na połączenie, można skorzystać ze specjalnego numeru: 828 828 828.
To numer uruchomiony kilka lat temu przez Związek Banków Polskich. Działa w sieci 20 banków w Polsce i grupuje większość kart w kraju. Na ten numer można zadzwonić z każdego miejsca na świecie o każdej porze - infolinia działa 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. System zastrzegam.pl, bo to o nim mowa działa bezpłatnie - jedyny koszt, jaki ponosi klient to koszt połączenia.
System Zastrzegania Kart jest wyposażony w technologię automatycznego rozpoznawania i syntezy mowy, co pozwala właścicielom kart na wybranie odpowiedniego banku, na którego infolinię ma być przekierowana rozmowa. Co ważne, System Zastrzegania kart nigdy nie zapyta o inne dane niż nazwa banku, w którym użytkownik posiada kartę. Warto o tym wiedzieć i uważać na oszustów - okradanie kont bankowych różnymi sposobami staje się, niestety, coraz popularniejsze.
Jak wkładać kartę do bankomatu?
Pierwszy bankomat w Polsce został oddany do użytku w 1987 roku. Wtedy był nowością, obecnie jest codziennością. Na ulicach każdego miasta znajdziemy setki bankomatów. Największą siecią automatów w naszym kraju dysponuje Euronet – rozmieścił w Polsce już ponad 7 tysięcy bankomatów.
Wypłacanie pieniędzy z bankomatu to prosta sprawa, ale może sprawić trudność osobom, które nigdy tego nie robiły - w tym osobom bardzo młodym, które po raz pierwszy wypłacają pieniądze i osobom starszym. Kartę do specjalnego czytnika powinniśmy włożyć awersem do góry (to strona z numerem karty). Wiemy, że jest dobrze, jeśli złoty lub srebrny czip znajduje się bliżej bankomatu niż nas. Po włożeniu karty należy podać numer PIN i postępować zgodnie z instrukcjami, które wyświetlają się na ekranie.
Wypłata pożyczki a wypłata dużej sumy z bankomatu
Zniknęły ci pieniądze z konta bankowego, a nie otrzymałeś dużej sumy, którą chciałeś wypłacić? To stresująca sytuacja zwłaszcza wtedy, kiedy czekasz na wypłatę pożyczki. Nawet jeśli weźmiemy szybką pożyczkę z wypłatą w 15 minut i sprawdzimy na wszelki wypadek sesje Elixir, to proces otrzymania pieniędzy znacząco się wydłuży, jeśli będziemy musieli składać reklamację do banku.
Dlatego zawsze przy wypłacie dużych sum warto:
- wziąć potwierdzenie wypłaty,
- mieć ze sobą świadka,
- zapisać wcześniej numer bankomatu - na wszelki wypadek,
- udać się do oddziału banku i tak wypłacić pieniądze.
Przy zastosowaniu tych środków ostrożności można mieć pewność, że oczekiwana gotówka szybko znajdzie się w naszym portfelu. Jeśli jednak dojdzie do sytuacji, w której bankomat nie wypłaci pieniędzy, a pobierze je z konta nie powinniśmy się zbytnio martwić - takie sprawy zazwyczaj są rozpatrywane na korzyść klienta.
Redakcja Loando pragnie poinformować, że CreamFinance...
W imieniu grupy Loando składamy najlepsze życzenia...
Od 15 stycznia 2020 r. stanowisko CEO w Grupie Creamfinance...
VIA SMS to firma pożyczkowa, która nieustannie się...
Już po raz szósty firmy z branży IT staną w szranki,...
Dziś wyjazd na wakacje jest o wiele prostszy niż dawniej....
Według Deloitte, bankowość elektroniczna w Polsce ma...
Dodaj komentarz
Komentarze